Toggle Navigation

Vargen & Thor: øker vekst og produkttilbud

Vargen & Thor: Treyd kundecase

"Vi har brukt Treyd til nesten alle våre siste innkjøp av lagerbeholdning."

Det svenske kjøkkenutstyrsmerket Vargen & Thor eksploderte på scenen i 2019 og har blitt et nytt fast innslag i elegant skandinavisk design.


Vi hadde en prat med grunnleggeren Alexander Thor for å lære mer om deres imponerende vekstreise.

Vargen & Thor bestikk

Bakgrunnen

Da designentusiasten og matlagningsentusiasten Alexander Thor klaget over kvaliteten på kjøkkenutstyrprodukter i markedet, utfordret broren ham: "Hvorfor gjør du det ikke bedre selv?" - og slik ble Vargen & Thor til.


For å få oppstartspengene som trengtes, satte Alex hjernecellene sine i sving bokstavelig talt ved å delta i et TV-spillshow. Han vant en premie på 50 000 euro - akkurat det beløpet han trengte for å legge inn den første bestillingen på gryter og panner som han hadde designet selv.


Slik ble drømmen om å skape unike kjøkkenprodukter som var bygget for å vare (samtidig som de så fantastiske ut) til virkelighet. Interessen var definitivt til stede, og over 500 forhåndsbestilte produkter ble sendt ut den første uken.


Siden den gang har selskapet vokst jevnt og trutt måned etter måned - med etterspørselen langt overgående tilbudet. Så mye at leverandøren hans ga ham et tips og anbefalte at han la inn større bestillinger, og rådet ham til å bruke Treyd for å dekke de første kostnadene.

Alexander Thor, Vargen & Thor CEO

"Ved å bruke Treyd kunne vi legge inn større bestillinger og øke produksjonen ved å også bestille nye produkter."

– Alexander Thor, grunnlegger

Vargen & Thor stekepanne sett ovenfra

Enkel lagerfinansiering

Selv om han ikke hadde hørt om Treyd tidligere - og innrømmer at det kan virke skremmende å stole på ukjente selskaper med økonomiske saker - følte Alex at det var svært lite risiko involvert etter å ha gått gjennom Treyds avtalevilkår.


"Vår finanssjef har også rost Treyd mye for hvordan avtalevilkårene er satt opp, og hvor enkelt alt er," deler han.


Muligheten til å stole på Treyd for å gjøre innkjøp av lagerbeholdning hjalp Vargen & Thor med å øke produksjonen og utvide produkttilbudet deres. "Før la jeg inn én bestilling om gangen og ventet på å få pengene inn før jeg la inn den neste, noe som bremset ting ned. Så Treyd har hjulpet til med å akselerere ting."

"Alt føltes veldig legitimt, med en klar avtale om hva som var involvert. Jeg ga det et forsøk, og leverandørene mine bekreftet at de mottok betalingen med en gang."

– Alexander Thor, grunnlegger

Vargen & Thors stilfulle stekepannedesign

Mer stabil kontantstrøm og lagerbeholdning

Ved å kunne legge inn større bestillinger av lagerbeholdning og øke frekvensen, deler Alex at de kunne forbedre lagerbeholdningen for å holde tritt med etterspørselen.


"Vi hadde ikke lenger det gapet der vi solgte ut og deretter hadde tomme hyller i 8 uker, noe som førte til ganske misfornøyde kunder," sier han.


I tillegg til å forbedre lagerbeholdningen deler Alex at en annen stor fordel var å bidra til å stabilisere selskapets kontantstrøm, siden Treyd hjalp til med å fylle gapet i likviditet mellom betaling av leverandører og starten på salget av varene.

"Treyds konkurrenter har kontaktet oss og tilbudt oss lavere gebyrer, men vi er så fornøyde med servicen, hvor enkelt og tydelig det er å bruke, at vi ikke ønsket å bytte."

– Alexander Thor, grunnlegger