Toggle Navigation

Collar of Sweden: økt lagerbeholdning, markedsføring og salg

Collar of Sweden: Treyd customer case

"Det beste med Treyd er at vi har tid til å motta og selge varene vi har bestilt før fakturaen forfaller. Og at vi nå kan gjøre større bestillinger."

Collar of Sweden vinner raskt hundeutstyrsverdenen med sine unike og stilige produkter.


Vi hadde en prat med medgründerne Melina Jagne og David Åberg for å høre mer om deres vekstreise og hvordan de kunne gi salget en ekstra boost med hjelp fra Treyd.

Chili & Maggie – the stylish Italian greyhounds  and ‘lady bosses’ behind Collar of Sweden

Bakgrunn

Etter at Melina og David fikk sine italienske mynder (Chili og Maggie - de søte hundene til venstre), innså de raskt at det meste av tilbehøret for kjæledyr som var tilgjengelig på markedet, var ganske... basic. Det var i deres søken etter tilbehør med litt mer personlighet at Collar of Sweden ble født.


De begynte å lage unike hundehalsbånd i 2018, som de først solgte i lokale Facebook-grupper. Interessen og etterspørselen etter produktene deres økte, og det gjorde også virksomheten. Etter bare ett år lanserte de sin egen nettbutikk. 


Nå har produktene deres nådd hundeeiere i over 60 land. Og de er så populære at mange av kundene deres er tilbakevendende  kjøpere, som skjemmer bort kjæledyrene sine med et utvalg av tilbehør i ulike farger og stiler.


Og som det ofte skjer med e-handelsvirksomheter - med rask vekst følger noen voksesmerter.

"Vi binder alltid mye kapital i lageret vårt, og det bremser oss ned."

– Melina Jagne, medgründer

Dog lying on back

Bundet kapital som hemmer veksten

Det faktum at mye av arbeidskapitalen deres ble bundet opp i lagerbeholdningen (siden leverandørene ønsket forhåndsbetaling flere måneder før varene kunne selges), betydde at Collar of Sweden måtte vente  med nye produktlanseringer.


Hver nye produktlinje de utviklet krevde en stor bestillingsmengde, så de måtte bestille én ting om gangen. Når lageret kom, kunne de begynne å selge og deretter legge inn en ny bestilling for neste produktlansering.


Ettersom lagerbeholdningen bandt opp så mye av arbeidskapitalen deres, kunne de ikke plassere flere store bestillinger på én gang. Inntil de kom over Treyd, vel å merke. Etter å ha innsett at det var et enklere og billigere alternativ sammenlignet med å bruke kredittlinjen som var tilgjengelig hos banken deres, bestemte de seg for å gi det et forsøk.

Melina Jagne and David Åberg, Collar of Sweden co-founders

"Treyd var veldig enkelt og greit å bruke. Etter å ha lastet opp en faktura, ble den betalt raskt og enkelt til leverandøren."

- Melina Jagne and David Åberg, medgründer

Dog with collection of collars

Økte bestillinger, reduserte kostnader og økt salg

Med muligheten til å gjøre større bestillinger (uten å ofre arbeidskapital) fulgte en rekke fordeler: redusert pris per enhet, samt lavere fraktkostnader. "Hvis vi ikke hadde fått muligheten med Treyd, ville vi ikke kunne bestilt i så store volum, men ville ha måttet fortsette å gjøre små bestillinger med høyere frekvens," delte David.


Som et resultat av at kapitalen som tidligere ble bundet opp i forsyningskjeden nå var frigjort, kunne Collar of Sweden satse stort på markedsføringskampanjer. "Når du ønsker å vokse og er så liten, må du være til stede på alle kanaler, du må være synlig overalt" - og det er akkurat det de har gjort.


I tillegg til å øke markedsføringsbudsjettet, satset de stort på sesongkampanjer og klarte å håndtere en stor mengde bestillinger. 


Jo mer virksomheten vokser, desto mer planlegger de å bruke Treyd - "når vi utvikler nye produkter og kategorier, forventer vi å lene oss mer og mer på Treyd," forteller Melina.

"Vi ville ikke hatt så gode kampanjer og høye salgstall hvis det ikke hadde vært for Treyds hjelp med å skaffe større mengder produkter."

- David Åberg, medgründer