Toggle Navigation

Astrid Wild: vokser en motevirksomhet organisk

Astrid Wild: Treyd kundecase

"Vi klarte å vokse ganske betydelig i fjor. En stor del av dette skyldes Treyd, siden de har gjort det mulig for oss å investere i det varelageret vi trengte."

Med kvalitetsklær for utendørsbruk spesielt designet for kvinnelige former, har det svenske merket Astrid Wild oppnådd en lojal følgerskare og bygget opp et sterkt fellesskap av naturinteresserte kvinner. 


Vi hadde en samtale med administrerende direktør og medgründer Jemina Pomoell for å lære mer om hvordan de har kunnet vokse virksomheten med suksess - og hvilken rolle Treyd har hatt i reisen deres.

Astrid Wild: built for female shapes

Bakgrunn

Når det gjelder utendørsklær, pleier ting å være veldig funksjonelle og praktiske - men kvinnelige former har ikke alltid blitt prioritert. "Jeg vet at du sannsynligvis tenker 'wow, høytlivsbukser, for en innovasjon' - men det var det faktisk," delte Jemina. Etter å ha sett et hull i markedet, slo hun seg sammen med medgründer Maria Paulsson Rönnbäck for å adressere det. Og slik ble Astrid Wild født. 


Men selvfølgelig var hensikten bak det større. Det de ønsket var å inspirere folk til å tilbringe mer tid utendørs. Å hjelpe kvinner med å nyte naturens magi og føle seg komfortable med det. 


Etter hvert som merkets popularitet økte, oppsto det en utfordring som er kjent for mange motebrands - å finne økonomiske midler til vekst. "Hele virksomheten er basert på at du kjøper beholdning som du deretter selger til kunder, så det meste av arbeidskapitalen går dit. Det er noe du virkelig må være forsiktig med."

Astrid Wild woman enjoying nature

En mer fleksibel måte å vokse på

Vekst blir derfor en kamp mellom å bestille tilstrekkelig med varer, samtidig som man har nok arbeidskapital til å investere i andre deler av virksomheten.


Selv om Jemina hadde andre finansieringsalternativer tilgjengelig for Astrid Wild - som en kredittramme i en bank - var det som trakk henne til Treyd, enkelheten i tilbudet. "Banker krever alle slags personlige garantier, noe som ikke var nødvendig med Treyd. Det var mye mer fleksibelt på den måten." 


Etter å ha lært mer om Treyds tilbud, kom beslutningen om å gå videre raskt. "Det var enkelt å bruke og fleksibelt. Det er bra at du har en fast sum penger tilgjengelig, og du kan velge å bruke det når du trenger det."

Jemina Pomoell, Astrid Wild CEO

"Du kan bare vokse så mye som varelageret tillater. Hvis målet ditt er å doble inntektene dine, må du ha varelageret som trengs for det, ellers er det bare umulig."

– Jemina Pomoell, administrerende direktør

Astrid Wild clothing

Å finne den perfekte matchen

Etter å ha begynt å bruke Treyd mot slutten av 2021, deler Jemina at Astrid Wild vokste med 50% i 2022. Og selv om det er mange forskjellige faktorer som bidrar til det - å ha flotte produkter, en formål-drevet tilnærming og et sterkt forhold til et takknemlig fellesskap - mener Jemina at Treyd også hadde en rolle å spille. "En stor del av det skyldes Treyd, siden de har gjort det mulig for oss å investere i den beholdningen vi trengte."


Med fokus på å bygge et sterkt fellesskap, mener Jemina at det ikke bare var den nære relasjonen til kundene som bidro til virksomhetens suksess. Å finne de rette samarbeidspartnerne har også vært avgjørende. 


"Vi kunne ikke ha klart det om det bare var oss to. Fra stoffleverandørene våre til fabrikkene og operatørene vi samarbeider med, og selvfølgelig partnere som Treyd. De har alle vært til enorm hjelp. Det er en av nøkkelfaktorene for suksess, vil jeg si."

"Jeg ser definitivt på Treyd som en partner, ikke bare en finansieringskilde."

– Jemina Pomoell, administrerende direktør